Stoupám po schodech k Malé scéně,
natěšená a vysmátá. Tohle jsem si přála, těším se :o) O téhle hře jsem slyšela
hodně krásných slov, něco málo si o ní přečetla. Slyším hromady hlasů –
vstupuji do voaye… Okolo mě samý zdatný senior. Do začátku představení zbývá
asi pět minut. Jsem nervózní. Vytahuji telefon a píšu svému muži cosi o věkovém
průměru obecenstva. Zprava doléhá ke mně historka o venčení psa, zleva slyším o
besedě artrózy v senior klubu, za zády pán popisuje svá vnoučata coby
studenty na vysoké škole. Na čele mi vyrazil pot… kam jsem to vyrazila?
Dveře na scénu se otevírají, do
obličeje mě udeří cigaretový kouř i přesto se začínám usmívat. Cigareta, tlusté
pletené ponožky, manšestráky po tátovi, který vážil minimálně metrák a drobná
herečka datluje cosi na psacím stroji. Bavím se tou scénou, v hlavě mi
kolují slova o dokonalém výjevu ztroskotaných existencí. Zapomínám svůj pot na
čele, spolupozorovatele seniory a nořím se do své židle. Nořím se do své židle
pohlcená kouzlem Malé scény Vinohradského divadla. Divadlo na dlani, napadne mě
další myšlenka. Ale vracím se do přítomnosti a hlavně na jeviště.
Venku je ohromný slejvák, uvnitř
v malém obýváku dvě ženy. Výhled z okna na hřbitov a vzdáleně i hrob
rodičů. Dvě mladé ženy a stará, dávno z módy vyšlá obývací stěna. Hra se
roztáčí. Ženy čekají na návštěvu své sestry. Jsou trojčata bez rodičů, tři
dospělé ženy v obrovském domě, kde se kromě ručiček hodin a počasí nic
nemění. Nebo nic změnit nesmí. Stejně tak hluboce zakořeněný život o tom, co se
má – jak se má. Sebevědomí, úcta, strach, touha, láska, snaha, krach.
Slova, která padají na scéně,
jsou pro mě jako vytržená z mé osobní reality dětství – nedokážeš, nesmíš,
neumíš, neměnit. Hlavou mi kolují různé myšlenky, v tom si uvědomím věkový
průměr osazenstva publika a polije mě znovu pot. Pááni, copak ta slova dělají
s ostatními? A najednou jsem se přistihla, jak moc si přeji, aby jim daly
aspoň kousek vědomí, že tohle se běžně říkalo a jak to ubližovalo.
Scéna, hra a tři skvělé dámy na
jevišti jsou úžasné. Chvílemi se mi chce smát, chvílemi plakat – stejně jako
bych se brodila zpětně svým životem. Přemýšlím, že zvládnout takovou hru
zahrát, je sakra náročná práce. Smekám před třemi herečkami a myslím, že i jim musela
hra dát obrovský kus poznání.
Možná se ptáte, jestli hru
doporučím – jasně, jděte a bavte se, plačte, když to tak budete cítit. Protože
Nikdy je nádherná komorní hra, která vám možná stejně jako mě vyloudí na konci
radost z toho, že jsem našla odvahu a přestavěla svět svého dětství.
Nikdy, Vinohradské divadlo.
Komentáře
Okomentovat